Nog niet alle creditcards en tankpassen zijn geschikt voor contactloos betalen; dat hebben we opgelost door in laan 4 en 7 twee betaalmogelijkheden te maken: één waarbij je je betaalpas contactloos aanbiedt en één waarbij je de betaalpas in de betaalautomaat stopt en de instructies op het display volgt.
Contactloos betalen zorgt voor een beter gebruik van laan 4 en 7 en daardoor voor een vlottere doorstroming van het verkeer op het Tolplein.
Complex project
Contactloos betalen is al een aantal jaren een veel gebruikt betaalmiddel. Om dit ook te realiseren in de automatische lanen 4 en 7 was een ingrijpend en complex proces. Dat heeft meerdere redenen:
- Contactloos betalen is alleen mogelijk voor bemande situaties (zoals winkels en supermarkten) óf onbemande situaties (zoals tankstations). In de onbemande situaties moet er altijd een pinpad aanwezig zijn. In de oplossing voor het Tolplein kan er nu in onbemande lanen contactloos betaald worden zonder pinpad.
- Bij de Westerscheldetunnel accepteren we een zeer uitgebreid aantal betaalmiddelen pinpassen, creditcards en tankpassen. Dit maakt het complex om een verandering door te voeren. Testen op het Tolplein wezen uit dat sommige cards niet altijd goed verwerkt werden. Samen met de betalingsafhandelaar en de leverancier van ons tolsysteem zijn hier oplossingen voor gevonden.
- In laan 7 hebben we twee betaalautomaten zitten: één voor vrachtwagens in een hoge opstelling en één voor personenauto’s in een lage opstelling. Daarin zijn we uniek in Nederland. Dat betekende qua techniek een extra uitdaging en een maatwerkoplossing.
- Het Coronavirus maakte het uitrollen van contactloos betalen op het Tolplein nog een stuk lastiger. Onder de motorkap van het Tolplein moest namelijk een nieuwe betaalmodule worden gebouwd. Softwareblokken hiervoor zijn door verschillende engineers vanuit huis gebouwd en later tot één geheel geïntegreerd.