24/7 Tunnelbewaking
Vanuit onze controlekamer op het Tolplein bewaken tunneloperators 24 uur per dag, 7 dagen per week de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel, het Tolplein, het tracé en alle omliggende wegen met behulp van moderne apparatuur, zoals camera’s en diverse detectieapparatuur. Autopech, afgevallen lading of een ongeval in de tunnel? Geen paniek. In de controlekamer op het Tolplein zien onze tunneloperators wat er gebeurt en zorgen voor hulp. Hoe gaat dat in zijn werk?
Veiligheidsmiddelen
Dwarsverbindingen om de 250 meter in de tunnels garanderen in noodgevallen een veilige vluchtroute en om de 50 meter is er een helder verlichte hulppost met schuimblusser, brandslang en telefoon voor direct contact met de tunneloperator. Maar er zijn nog veel meer middelen die zorgen voor veiligheid in de tunnels, zoals camera’s en omroepinstallatie, ventilatoren, alarm-stap-uit signalering, verkeerdetectiesysteem, verlichting en andere signaalgevers.
Veilig door de tunnel
We willen graag dat iedereen snel en veilig onze tunnels passeert en zien het liefst dat beide tunnels 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn. Gelukkig gebeuren er relatief weinig incidenten, maar af en toe is er een tijdelijke afsluiting nodig door bijvoorbeeld een pechgeval, onderhoud of rommel op de rijbaan. Voor je op pad gaat, geven we je tips om veilig de tunnel in te rijden en wat te doen in geval van een incident.
Brandveiligheid
De Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel zijn voorzien van hittewerende maatregelen, waardoor de tunnels weerstand kunnen bieden aan een brand van 2 uur met een maximale temperatuur van 1350°C. Dit voldoet aan de Nederlandse standaard norm. De tunnels behouden hun sterkte dus bij brand.
De manier waarop de hittewerende maatregelen is aangebracht, is in beide tunnels verschillend. De betonnen segmenten van de Westerscheldetunnel zijn afgewerkt met een hittewerende bekleding, deze is na de bouw aangebracht door middel van een speciale spuitmortel van 45 mm dik. Bij de Sluiskiltunnel zijn speciale hittewerende vezels direct verwerkt in de betonnen segmenten.
Hoogtedetectie
Voertuigen hoger dan 4,30 meter mogen geen gebruik maken van onze tunnels voor de veiligheid van passanten en om beschadigingen aan de tunnel te voorkomen. Gebeurt dat toch, dan treedt er een geautomatiseerd systeem in werking::
- de verkeerslichten knipperen oranje;
- het bord ‘te hoog voertuig’ wordt ingeschakeld;
- de melding ‘te hoog voertuig’ wordt doorgegeven aan de operator.
De verkeerslichten voor de tunnel springen op oranje waardoor de chauffeur van het te hoge voertuig moet stoppen. Via de intercom bij de slagboom moet de chauffeur contact opnemen met de operator. De operator zal uitleggen hoe het betreffende voertuig het tracé moet verlaten.
Tunneldosering
Met tunneldosering beperken we het aantal voertuigen dat de tunnel inrijdt. Daarmee voorkomen we dat er een file in de tunnel ontstaat. Waarom dat zo belangrijk is, leggen we je graag uit.
Calamiteitenoefening
Elke twee jaar houden we een grootschalige calamiteitenoefening samen met de Veiligheidsregio Zeeland en de hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance), afwisselend in de Westerscheldetunnel en Sluiskiltunnel om samenwerking, procedures en tunneltechniek te testen. Tijdens zo’n oefening wordt het incidentenbestrijdingsplan voor de tunnel getest. Het hele proces van melden van een ongeval, communicatie, samenwerken en afstemmen wordt geoefend. De resultaten van de oefening worden gebruikt om de calamiteitenplannen en de procedures te optimaliseren. Veiligheid gaat boven alles! Hieronder zie je foto’s van de oefening in de Sluiskiltunnel in 2019.
Gladheidbestrijding
Samen met Rijkswaterstaat, Provincie Zeeland, Zeeland Seaports en waterschap Scheldestromen werken we aan de gladheidbestrijding op de Zeeuwse wegen voor jouw veiligheid. Om te bepalen waar en wanneer gestrooid moet worden, wordt er een gladheidmeldsysteem gebruikt dat dertig meetpunten heeft in Zeeland. Als blijkt dat er gestrooid moet worden, gaat er een seintje naar de zoutopslaglocaties. De strooiers gaan op pad, met maximaal zeventig strooiers, vanuit dertien steunpunten verspreid over Zeeland. De strooiactie kan op elk moment van de dag of nacht worden uitgevoerd. Onze tunneloperators zetten de informatiepanelen langs de weg in om je over de toestand van de weg te informeren.