Sinds twee jaar is Marcel Rijn er bijna elke afsluiting bij. Samen met een collega (die bij de andere ingang van de tunnel werkt) zorgt hij ervoor dat de onderhoudsdeskundigen veilig kunnen werken en dat het verkeer in goede banen wordt geleid.
Zodra om 20.30 uur de slagbomen dicht zijn, rijdt Marcel met allerlei kegels en schildjes in z’n wagen het tracé op. “In een half uur moet ik de klus klaren dus ik heb geen tijd te verliezen. Als eerste zet ik de actiewagen neer zodat mensen zien dat ze een andere baan op moeten. Daarna zet ik lopend de reflecterende schildjes neer. Die komen langs de verrijdbare vangrail te staan. Vervolgens ga ik richting de tunnel kegelen. Dat doe ik vanuit mijn auto”, lacht Marcel. “Dat werkt voor mij het snelst omdat je anders iedere keer in- en uit moet stappen. Er rijdt toch geen verkeer, dus ik zet de pylonen zo -hup- vanuit mijn auto op de weg!”
Uiltje knappen
Om 21.00 uur zit zijn werk er weer op. Marcel wordt pas om 03.30 uur weer verwacht om de afzettingen weg te halen. In de tussentijd vermaakt hij zich prima. “Meestal zoek ik een donker plekje op en ga ik even slapen. Soms bel ik mijn vriendin nog even, kijk ik Netflix of speel een spelletje op mijn telefoon. Het wachten hoort een beetje bij het werk, al is het lang niet overal zo. Afgelopen week werkte ik op de Oosterscheldekering. Daar stonden we de hele nacht buiten in verband met de werkzaamheden. Dat maakt dit werk juist zo leuk. Het is afwisselend, je komt op veel plekken en je hebt met allerlei mensen contact zowel met weggebruikers als met uitvoerders.“
Grote mond
Dat contact is niet altijd even gezellig. Mensen op de weg hebben namelijk altijd haast. “Het komt regelmatig voor dat je een grote mond krijgt en dat mensen er per se langs willen omdat ze naar hun werk moeten. Maar wij sluiten een weg niet voor onze lol af.”
Niet voor niks heeft Marcel afgelopen februari met collega’s een cursus agressiviteit gevolgd. Ook volgt hij in het najaar een cursus verkeersregelaar. Hij krijgt dan iets meer bevoegdheden. Hij mag dan bijvoorbeeld ook het verkeer stilleggen, nu mag dat niet.
Als het aan Marcel ligt, blijven we hem voorlopig nog vaak zien bij de onderhoudsafsluitingen!