N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Waarom gaat de tunnel dicht bij bergen van een voertuig met pech?

Het kan je een keer overkomen: je wilt de Westerscheldetunnel of Sluiskiltunnel passeren, maar wegens het bergen van een voertuig met pech is er een tunnelbuis afgesloten. Zo’n afsluiting lijkt op het eerste gezicht misschien onhandig, maar alleen op deze manier kan het pechgeval veilig uit de tunnelbuis gehaald worden. 

Soms is het nodig om een tunnelbuis korte tijd af te sluiten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een personenauto of vrachtwagen met een klapband, een voertuig dat zonder brandstof stil komt te staan of een motorrijder die te maken krijgt met een motorstoring. In deze gevallen is de bestuurder niet in staat het voertuig zelfstandig de tunnel uit te krijgen, dus schieten wij hierbij te hulp.  

Als er een voertuig stil komt te staan in een van de tunnelbuizen, krijgt de operator in de verkeerscentrale direct een melding. Nadat deze melding is ontvangen, plaatst de operator maatregelen op de borden in de tunnel, om zo het overige verkeer veilig langs het stilstaande voertuig te laten passeren. De rijstrook waar het stilstaande voertuig staat wordt afgesloten en er geldt vanaf dat moment een snelheidsbeperking. De operator neemt daarna contact op met de bestuurder via de hulppost en roept een tunnelwacht op om assistentie te verlenen. De tunnelwacht stelt de bestuurder en het voertuig met pech veilig. In de tussentijd maakt de operator een incidentmelding aan bij het bergingsbedrijf zodat er een bergingsvoertuig naar de tunnel gestuurd wordt.  

Zodra de berger de tunnel inrijdt, sluit de operator de slagbomen voor de ingang van de tunnelbuis om zo de rest van het verkeer tegen te houden. Vanwege de veiligheid kan de berger pas aan de slag als laatste passant de tunnel is doorgereden. Wist je dat dat dit in de spits soms wel 10 minuten kan duren? Nu bevinden alleen nog het pechgeval, de tunnelwacht en de berger zich in de tunnelbuis. 

Vanaf dit moment is de tunnel officieel afgesloten en kan het voertuig worden weggetakeld om zo veilig de tunnel uit te komen. Tijdens een berging is de tunnel altijd dicht, want veiligheid staat voorop! Op deze manier kunnen de mensen die tijdens de berging aanwezig zijn ongestoord en efficiënt te werk gaan, waarbij we onnodige risico’s voorkomen.  

Het is per situatie verschillend op welk tijdstip en hoelang de tunnel wordt afgesloten. Als er een vrachtwagen door pech stil komt te staan, kan er door de operator voor worden gekozen om de berging van dit voertuig uit te stellen tot na de spits. Hiermee probeert de operator een snelle filevorming tegen te gaan. In de spits ontstaat er al snel een file voor de tunnelbuis, de operator monitort dit en zodra hier sprake van is, zet de operator tunneldosering in. Het verkeer wordt dan veilig en met gepaste snelheid de tunnel ingeleid, zodat er minder kans is op een ongeval (bijvoorbeeld een kopstaart botsing). 

En het voertuig met pech? Die brengt de berger samen met de bestuurder naar een veilige locatie. Vanaf dit moment beslist de bestuurder zelf wat hij of zij met het voertuig wil doen. En zit het werk voor dit pechgeval erop! 

Altijd op de hoogte

Wil je voor je reis goed op de hoogte zijn van de actuele verkeersinformatie in onze tunnels en op het tracé? Download gratis onze app WSTVerkeer via Google play of in de App store. Hierin vind je ook een overzicht van geplande werkzaamheden.