N.V. Westerscheldetunnel
N.V. Westerscheldetunnel

Voorbereidingen

Normaal gesproken staat mijn voorwoord op de eerste pagina van het boekje Feiten & Cijfers. Maar dit jaar verschijnen al onze cijfers voor het eerst digitaal. Een online jaarverslag is meer van deze tijd en heeft veel voordelen. Zo is het efficiënter, duurzamer, meetbaarder en visueel aantrekkelijker. Een verandering en in mijn ogen ook zeker een verbetering!

Een voorwoord schrijven begint vaak met een terugblik naar wat ik vorig jaar heb geschreven. De titel was toen, ‘Onduidelijkheid’. Nou, die titel kunnen we doorstrepen, want in 2024 is er héél veel duidelijk geworden en daardoor stond dit jaar voor mijn medewerkers in het teken van voorbereidingen voor verschillende grote projecten.

Op 20 november 2023 tekenden het Rijk en de provincie Zeeland een overeenkomst voor een gedeeltelijk tolvrije Westerscheldetunnel per 1 januari 2025 voor de categorieën 1, 2 en 5. Aan ons om dat mogelijk te maken. Maar hoe gaan we dat doen? En wat komt er allemaal bij kijken? Al begin 2024 zijn we daarom gestart met plannen te maken voor de herinrichting van het Tolplein, het aanpassen van de systemen en hoe we dit alles aan onze klanten gaan communiceren. En natuurlijk het in beeld krijgen van de gevolgen voor het personeel van de Westerscheldetunnel en van onze dochteronderneming Movenience.

Op maandag 30 december was het zover. Rond 15.00 uur drukten Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde Harry van der Maas op de knop om de tunnel gedeeltelijk tolvrij te maken. Aan zo’n twintig oldtimers de eer om als eersten tolvrij het Tolplein te passeren.

Eind 2022 is tijdens een onderhoudsafsluiting van de Oostbuis een lekkage ontdekt. In maart 2023 bleek dit geen gewone lekkage te zijn en in augustus van dat jaar is wereldkundig gemaakt dat het gaat om een scheur en een breuk. Het ontdekken van de betonschade leidde tot een aantal vragen: Wat is de oorzaak van de schade? Hoe ziet mogelijk herstel eruit en hoe pakken we dit op met elkaar? Voor de oorzaak wijzen we richting de druk van de bovenliggende grond, het gebruikte ringvoegmateriaal tijdens de bouw en onvoldoende wapening in de segmenten.

In het afgelopen jaar is veel tijd gestoken in het onderzoeken op welke manier de schade hersteld moet worden, hierover lees je alles op de pagina over betonschade. De voorbereidingen voor de reparatie in 2026 zijn nu in volle gang. We hebben natuurlijk een aannemer nodig om de reparatie uit te voeren, er zijn verschillende vergunningen nodig en tot slot een verkeers- en omgevingsplan. Hier is de afgelopen maanden al hard aan gewerkt en in 2025 zullen we hier dan ook zeker mee door gaan. 

Toch kijk ik met een positief gevoel terug op 2024. Afgelopen jaar was het jaar met de meeste passages ooit: 8.746.374. We verbraken record na record bij de Westerscheldetunnel. 2024 was het jaar van de drukste maand, week en dag ooit. Als directeur maakt het mij trots dat, ondanks dit drukke intensieve jaar, de dienstverlening overeind blijft en de Westerscheldetunnel garant staat voor beheer, onderhoud en veiligheid op het tracé en in onze beide tunnels! 

Harald Schoenmakers 
Algemeen directeur