N.V. Westerscheldetunnel
N.V. Westerscheldetunnel

Betonschade: de ontwikkelingen in 2024

In 2023 is er in de Oostbuis richting Borssele in één van de betonnen segmenten een breuk gevonden. De situatie was en is nog steeds stabiel en de tunnel is veilig te gebruiken. Wel is reparatie op termijn noodzakelijk. Het jaar 2024 stond daarom in het teken van het onderzoeken van de mogelijkheden tot reparatie. 

In totaal zijn er drie herstelscenario’s uitgewerkt door ingenieursbureau Arcadis. Na nader onderzoek bleek slechts één scenario een echt goede en duurzame oplossing te bieden voor de betonschade in de Oostbuis. In oktober 2024 is dit plan gepresenteerdDe inschatting is dat de reparatie vier maanden gaat duren. De kosten voor dit intensieve project worden geschat tussen de 13,5 en 19,5 miljoen euro. Wanneer de Oostbuis dicht gaat is nog niet bekend, maar dit zal niet eerder dan 2026 worden. 

2026 is het jaar dat de reparatie naar verwachting gaat plaatsvinden
4 maanden zal de Oostbuis naar verwachting dicht gaan
3 herstelscenario's zijn er uitgewerkt

Om de overlast van de afsluiting zoveel mogelijk te beperken wordt de uitvoering tot in detail voorbereid, zodat de kans op tegenvallers tijdens de reparatie zo klein mogelijk is. De Westerscheldetunnel heeft daarom ongeveer 1,5 jaar de tijd nodig om deze reparatie voor te bereiden. Naast de technisch gedetailleerde voorbereiding moet er een overeenkomst komen met een aannemer die het werk uitvoert, er moet een vergunningsprocedure in gang worden gezet met de gemeente Borsele als bevoegd gezag en er wordt in overleg met de omgeving een verkeers- en omgevingsplan opgesteld. Sinds het ontdekken van de schade wordt de Oostbuis continu gemonitord. Door actueel inzicht in de schade is de Westerscheldetunnel veilig te gebruiken in de voorbereidingstijd tot herstel.   

Meer informatie?

Wil je meer weten of de betonschade in de Oostbuis? Bekijk dan onze informatiepagina over de betonschade.

Tijdlijn