N.V. Westerscheldetunnel
N.V. Westerscheldetunnel

Gedeeltelijk tolvrij vanaf 2025

Op maandag 30 december is de Westerscheldetunnel gedeeltelijk tolvrij geworden voor personenauto’s en motoren. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerde Harry van der Maas drukten omstreeks 15.00 uur op de knop om deze verandering officieel te maken.

Het gedeeltelijk tolvrij worden van de Westerscheldetunnel is een belangrijke mijlpaal voor Zeeland. We konden ons voorstellen dat mensen daar vragen over hadden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met het tegoed op een t-tag? En wat verandert er op het Tolplein? We lanceerden in september de website rijtolvrij.nl die antwoord geeft op de meest gestelde vragen. Via onze eigen communicatiekanalen, online advertentiecampagnes en aandacht in de media wisten veel mensen deze website te vinden.

80.000 t-tags overbodig
21 inleverpunten voor t-tags
3 meter is de hoogtegrens van wel / geen tol betalen

Een gedeeltelijk tolvrije Westerscheldetunnel betekent niet alleen gratis passeren, maar ook veel overbodige t-tags. Van de ruim honderdduizend t-tags in omloop, werd zeker tachtig procent gebruikt in categorieën 1, 2 en 5 (lager dan drie meter). We hebben klanten gevraagd aan het milieu te denken en t-tags niet zomaar weg te gooien, maar in te leveren bij een inleverpunt. Zo staan er bij verschillende gemeentehuizen (Borsele, Terneuzen, Sluis, Hulst, Vlissingen, Middelburg en Goes), bij de dertien Zeeuwse milieustraten, bij onze klantenservice (Movenience) in Goes en bij het kantoorgebouw op het Tolplein inleverboxen klaar.

 

Begin november maakten we de nieuwe indeling van het Tolplein bekend. We willen dat zowel betalende als niet-betalende klanten hier zo vlot en veilig mogelijk kunnen passeren. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Dat legden we uit in een animatie. Ook legden we uit waarom de slagbomen niet zouden verdwijnen: enerzijds om het betalende verkeer te kunnen tegenhouden en anderzijds om de snelheid van het verkeer omlaag te brengen.