N.V. Westerscheldetunnel
N.V. Westerscheldetunnel

Onderhoud

Iedere acht weken, in de nachten van dinsdag en woensdag, vindt er onderhoud plaats in de Westerscheldetunnel. Elk kwartaal is er een onderhoudsnacht in de Sluiskiltunnel. Tijdens zo’n onderhoudsnacht vinden er onder andere inspecties plaats, worden er reparaties uitgevoerd en zijn er schoonmaakwerkzaamheden.

Elk jaar wordt de Westerscheldetunnel voor één nacht volledig afgesloten van 20.30 tot 04.00 uur. We voeren dan groot onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden uit aan het tracé, het Tolplein en testen de calamiteitensystemen in de tunnel. We noemen dit de Totaalafsluiting, deze vond in 2024 plaats in de nacht van dinsdag 28 mei op woensdag 29 mei.

Voorheen vond er iedere vier weken, in de nacht van dinsdag op woensdag, onderhoud plaats in de Westerscheldetunnel. De ene keer was de Oostbuis richting Borssele aan de beurt en de andere maand de Westbuis richting Terneuzen. Het idee ontstond om dit efficiënter te doen, daarom zijn de onderhoudsnachten sinds dit jaar anders vormgegeven. Om de acht weken vinden er nu twee onderhoudsnachten achter elkaar plaats (iedere nacht één buis). Hierdoor kan al het materiaal dat deze nacht wordt gebruikt blijven staan, denk aan hoogwerkers die voor twee nachten worden ingezet. Ook blijven de medewerkers in een vast ritme, waardoor de aannemer efficiënter te werk kan gaan. De eerste twee onderhoudsnachten die achter elkaar plaatsvonden, waren op dinsdag 6 februari en woensdag 7 februari 2024.

Aantal reguliere onderhoudsnachten

6x Oostbuis Westerscheldetunnel
6x Westbuis Westerscheldetunnel
4x Sluiskiltunnel

De ophangsystemen van de dwarsverbindingsdeuren in de Westerscheldetunnel vragen om flink wat onderhoud. Zo kost het vervangen van één lagertje in het openingssysteem een monteur bijvoorbeeld een hele onderhoudsnacht. Om het onderhoud slimmer in te delen, is een proef gestart met een nieuw ophang-en openingssysteem. Deze proef is nog in volle gang, iedere onderhoudsnacht wordt dit nieuwe systeem bekeken. Zodra blijkt dat deze proef succesvol is, worden alle dwarsverbindingsdeuren op termijn aangepast naar dit nieuwe systeem. Achter de schermen worden er allerlei voorbereidingen getroffen voor deze grootschalige vervanging van de ophang- en sluitsystemen van de dwarsverbindingsdeuren.

Voor onze weggebruikers is het belangrijk dat het asfalt op ons tracé en in de tunnels van goede kwaliteit is. Met een meerjarenplanning wordt er in de gaten gehouden wanneer welke wegdelen opnieuw geasfalteerd moeten worden. Dit gebeurt in samenwerking met Westerscheldetunnel Maintenance (WM), onze aannemer die het werk uitvoert. Dit jaar  werd er op 10 december in de Oostbuis met een proefvak getest wat de meest efficiënte manier van vervanging is. Zodat dit later gebruikt kan worden voor grootschalige vervanging van het asfalt in de Westerscheldetunnel. De proef is een goede aanzet voor de toekomstige omvangrijke klus om het asfalt in de beide buizen te vervangen.

Foto: AGMI Traffic & Lighting

Naast reguliere werkzaamheden zijn er dit jaar ook ongeplande werkzaamheden geweest. Daar is het terugplaatsen van een nieuw matrixportaal dat voor de Sluiskiltunnel staat er één van. Voor deze terugplaatsing zijn meerdere extra onderhoudsnachten nodig geweest. 8 februari 2023 werd het portaal volledig uitgereden door een losgeraakte kraanarm die op een dieplader stond. Een nieuw portaal is uiteindelijk op 2 december weer teruggeplaatst.

262 m2

hittewerende bekleding (Fendolite)
is vervangen

1x

testen
SOS systemen van de Westerscheldetunnel

1x

testen
SOS systemen van de Sluiskiltunnel

2x

nieuwe brandbluspompen
vervangen in de Westerscheldetunnel

1x

asfalteringsproef
in de Oostbuis van de Westerscheldetunnel

1x

totaalafsluiting
van de Westerscheldetunnel

3x

afsluitingen
op het tracé tussen de Sluiskiltunnel en de Westerscheldetunnel

3x

downloadnachten
voor wijzigingen in de besturingssoftware van de Westerscheldetunnel

#Een kijkje achter de schermen

Benieuwd hoe het er achter de schermen bij de Westerscheldetunnel aan toe gaat? Bekijk het hier!