Maar 2024 was ook het jaar van de voorbereidingen op het gedeeltelijk tolvrij worden van de Westerscheldetunnel en het onderzoek naar de reparatie van de betonschade in de Oostbuis.
In 2024 zijn er in totaal 8.746.374 passages de Westerscheldetunnel gepasseerd ten opzichte van 8.247.822 in 2023. Dat is een groei van 6%. Sinds de openstelling van de Westerscheldetunnel zijn er ruim 137 miljoen voertuigen gepasseerd.
Bijzonderheden in 2024
- De drukste dag was 8 mei met 33.224 passages (dag voor Hemelvaart).
- De rustigste dag was 14 januari met 9.627 passages.
- 2 februari was de drukste dag ooit qua vrachtverkeer met 6.126 passages. Vanwege boerenprotesten in het land was het sowieso extra druk op deze dag.
- De drukste tolvrije zaterdag was 6 april met 22.947 passages.
- 30 november was de allerlaatste tolvrije zaterdag. In totaal waren er in 2024
- 128.141 tolvrije passages op zes zaterdagen.
Een jaar vol voorbereidingen
2024 was het jaar waarin de N.V. Westerscheldetunnel alle voorbereidingen trof voor het gedeeltelijk tolvrij worden in 2025. We pasten het tolsysteem aan, bereidden de nieuwe indeling van het Tolplein voor en we namen aan het eind van het jaar afscheid van vijftien tolgaarders. Movenience trof de eerste voorbereidingen voor het stopzetten van contracten en terugbetalen van alle t-tag tegoeden. De tunnel werd op 30 december 2024 om klokslag 15.00 uur gedeeltelijk tolvrij na de openingshandeling van gedeputeerde Harry van der Maas en minister Barry Madlener.
Het jaar 2024 stond ook in het teken van het onderzoeken van de mogelijkheden om de betonschade in de Oostbuis te repareren. In oktober maakten we de herstelmaatregel bekend, een betonnen ring (inliner) die de draagkracht van de bestaande tunnelringen overneemt. De reparatie zal naar verwachting 4 maanden duren en niet eerder plaatsvinden dan in 2026.
Beschikbaarheid
In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Gepland of ongepland. Bijvoorbeeld voor een auto met pech, onderhoud of rommel op de rijbaan. In 2024 waren beide buizen van de Westerscheldetunnel 97,8% van de tijd volledig beschikbaar voor verkeer. Dit is 3,2% meer dan in 2023. Het lagere percentage in 2023 wordt verklaard door de extra afsluitingen in verband met het vervangen van de verlichting in de Westerscheldetunnel.