Het was een aanrijding met vier voertuigen. Door mogelijke slachtoffers, een brandlucht en lekkende vloeistoffen, werd de calamiteitenknop ingedrukt en werd er geëvacueerd.
Beide tunnelbuizen gaan dan dicht, zodat de hulpdiensten tweezijdig kunnen aanrijden (door beide buizen). Zo kunnen zij zo snel mogelijk hulp verlenen. Personen in de incidentbuis (Oostbuis) werden geëvacueerd naar de niet incidentbuis (de Westbuis). Hier was het veilig. Het ongeval gebeurde in de spits wat betekent dat er snel file ontstond aan beide kanten van de tunnel.
Hoe verder?
De brandweer stelde na onderzoek vast of er sprake was van een gevaarlijke situatie in de Oostbuis. Dit bleek uiteindelijk niet het geval. Na deze vaststelling konden de overige hulpdiensten aan de slag. De ambulance hoefde gelukkig niemand mee te nemen. De politie deed tegelijkertijd onderzoek naar het incident. Toen de hulpdiensten klaar waren, konden we beginnen met de bergingswerkzaamheden. De auto’s werden weggesleept en de tunnelwachten zorgden ervoor dat de rijbaan weer in orde was.
Flinke file
Rond 18:20 uur was de Westbuis weer open voor het verkeer. Om 18:50 uur volgde ook de Oostbuis. Er stonden nog wel flinke files. Rond 19.00 uur was de verkeerssituatie richting Zeeuws-Vlaanderen weer normaal. Voor richting Goes was dat om 20:00 uur.
Het allerbelangrijkste
Zo ver bekend kwamen de inzittenden van de betrokken auto’s er gelukkig goed vanaf. Maar de impact van een ongeval tijdens de spits is groot. Door gerichte communicatie en adequaat handelen van hulpdiensten en ons personeel zoals operator, hoofdtolgaarder, Calamiteiten coördinator en tunnelwachten proberen we de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Tip! Download onze WST Verkeersapp en blijf tijdens een incident op de hoogte van alle ontwikkelingen. Of kijk op onze website bij Actuele verkeersinformatie.