De extra monitoringsapparatuur helpt, naast de eerder geplaatste scheurwijdtemeters, inzichten te krijgen in mogelijke oorzaken van de scheur en breuk. De mogelijke oorzaak weten is nodig voor het werken naar een oplossing. De nu aanvullend geplaatste monitoringsapparatuur bestaat uit een Robotic Total Station (RTS) die met behulp van een infrarood signaal voortdurend de positie van meetpunten (prisma’s) op en rond de scheur en breuk in kaart brengt. Hierdoor ontstaat een beter beeld van mogelijke vervorming (ovalisatie) van de tunnelringen. Ovalisatie is een bekend en normaal verschijnsel bij geboorde tunnels, waarbij de tunnelring iets minder rond wordt als gevolg van de druk op de tunnelringen.
Meer bekend
Eind september verwacht de N.V Westerscheldetunnel de eerste resultaten van het onderzoek naar de oorzaak van de scheur en de breuk te hebben. Daarna wordt gewerkt aan een plan voor reparatie. In dat plan wordt ook meer bekend over hoe en wanneer de scheur en breuk gerepareerd gaan worden.
Meer informatie?
Wil je meer weten over de schade in de Westerscheldetunnel? Bekijk dan onze speciale informatiepagina.