Betonschade waargenomen
Tijdens een onderhoudsafsluiting van de Oostbuis is eind 2022 een lekkage waargenomen. Het gaat om het laatste gedeelte van de Oostbuis vanuit Terneuzen richting Borssele. Wat eerder een normale lekkage leek, wat vaker voorkomt, bleek in augustus 2023 bij nader onderzoek om een scheur in het beton te gaan. Deze scheur loopt over meerdere betonnen tunnelringen, waarbij één ring bestaat uit acht segmenten. In één segment is sprake van een breuk. De scheur en de breuk zitten onder het land bij Ellewoutsdijk, dus niet onder water.
Oorzaak betonschade
De N.V. Westerscheldetunnel heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaak. Het meest waarschijnlijk is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade. De belangrijkste aspecten zijn de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis. Daarnaast heeft de keuze voor ander ringvoegmateriaal tijdens de bouw van de tunnel geleid tot grotere krachten op de schadelocatie dan gedacht. De tunnelringen waren daar vanwege onvoldoende wapening niet in staat om de druk zonder schade op te vangen. Tijdens inspecties in het overige deel van de Oostbuis en in de gehele Westbuis is geen verdere schade gevonden.
Het hele onderzoeksrapport lees je hier: Onderzoeksrapport betonschade Oostbuis
Stabiele situatie
De in september geplaatste vervormingsmeters laten zien dat er sprake is van geringe vervorming van de tunnelringen. De monitoring door de scheurwijdtemeters toont aan dat er sprake is van geringe beweging van de scheur en breuk, mede onder invloed van het getij en de temperatuur in de tunnel. De onderzoeken tonen aan dat de tunnel veilig is en in staat is om de gevolgen van de betonschade op te vangen. Deze conclusie biedt tijd en ruimte om te werken aan het plan voor herstel. De monitoring blijft actief totdat de betonschade is hersteld. Het afsluiten van de Oostbuis is op basis van de huidige meetresultaten niet aan de orde. De Westerscheldetunnel blijft voorlopig open en is veilig te gebruiken.
Reparatie op termijn noodzakelijk
In de afgelopen maanden is veel tijd gestoken in het onderzoeken op welke manier de schade hersteld moet worden. Tal van oplossingsrichtingen zijn onderzocht, van een spreekwoordelijke pleister op de scheur tot het vervangen van het gebroken segment. De enige oplossing voor duurzaam herstel is om over een lengte van 30 meter een nieuwe betonnen ring (inliner) aan te brengen, die de draagkracht van de bestaande segmenten overneemt. De reparatie is complex en duurt daardoor naar de huidige inzichten vier maanden. Dit intensieve project gaat circa 13,5 tot 19,5 miljoen euro kosten. Behalve de kosten voor reparatie, gaat het ook om kosten die gemaakt worden in de voorbereiding, gemiste tolinkomsten en kosten voor verkeersmaatregelen en communicatie.
Tijd om grondig voor te bereiden
Om de overlast van de afsluiting zoveel mogelijk te beperken wordt de uitvoering tot in de details voorbereid, zodat de kans op tegenvallers tijdens de reparatie zo klein mogelijk is. De N.V. heeft daarom ongeveer 1,5 jaar de tijd nodig om deze reparatie voor te bereiden. Naast de technisch gedetailleerde voorbereiding moet er een overeenkomst komen met een aannemer die het werk uitvoert, er moet een vergunningsprocedure in gang worden gezet met de gemeente Borsele als bevoegd gezag en er wordt in overleg met de omgeving een verkeers- en omgevingsplan opgesteld. Sinds het ontdekken van de schade wordt de Oostbuis continu gemonitord. Door actueel inzicht in de schade is de Westerscheldetunnel veilig te gebruiken in de voorbereidingstijd tot herstel.
Het plan voor herstel is op 4 oktober gepresenteerd tijdens de Provinciale Staten in de Abdij in Middelburg. Bekijk hier de presentatie: Presentatie herstel betonschade Oostbuis.
Laatste update
De N.V. Westerscheldetunnel heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een herstelplan voor de eerder ontdekte betonschade in de Oostbuis (richting Borssele) van de Westerscheldetunnel. Zowel van de tijd die nodig is om te repareren, als van de kosten is een inschatting gemaakt. De Oostbuis moet ca. vier maanden dicht voor reparatie. De beoogde kosten worden geschat op een bedrag tussen 13,5 – 19,5 miljoen euro. Wanneer de Oostbuis precies dicht gaat is nog niet bekend.
Tijdlijn
We hebben een tijdspad gemaakt om je mee te nemen in welke activiteiten er wanneer zijn uitgevoerd om de situatie te beoordelen.