N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Betonschade waargenomen

Tijdens een onderhoudsafsluiting van de Oostbuis is eind 2022 een lekkage waargenomen. Het gaat om het laatste gedeelte van de Oostbuis vanuit Terneuzen richting Borssele. Wat eerder een normale lekkage leek, wat vaker voorkomt, bleek in augustus 2023 bij nader onderzoek om een scheur in het beton te gaan. Deze scheur loopt over meerdere betonnen tunnelringen, waarbij één ring bestaat uit acht segmenten. In één segment is sprake van een breuk. De scheur en de breuk zitten onder het land bij Ellewoutsdijk, dus niet onder water.  

Oorzaak betonschade

De N.V. Westerscheldetunnel heeft onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaak. Het meest waarschijnlijk is dat een aantal omstandigheden gezamenlijk hebben geleid tot de betonschade. De belangrijkste aspecten zijn de grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis. Daarnaast heeft de keuze voor ander ringvoegmateriaal tijdens de bouw van de tunnel geleid tot grotere krachten op de schadelocatie dan gedacht. De tunnelringen waren daar vanwege onvoldoende wapening niet in staat om de druk zonder schade op te vangen. Tijdens inspecties in het overige deel van de Oostbuis en in de gehele Westbuis is geen verdere schade gevonden.  

Het hele onderzoeksrapport lees je hier: Onderzoeksrapport betonschade Oostbuis

Stabiele situatie

De in september geplaatste vervormingsmeters laten zien dat er sprake is van geringe vervorming van de tunnelringen. De monitoring door de scheurwijdtemeters toont aan dat er sprake is van geringe beweging van de scheur en breuk, mede onder invloed van het getij en de temperatuur in de tunnel. De onderzoeken tonen aan dat de tunnel veilig is en in staat is om de gevolgen van de betonschade op te vangen. Deze conclusie biedt tijd en ruimte om te werken aan het plan voor herstel. De monitoring blijft actief totdat de betonschade is hersteld. Het afsluiten van de Oostbuis is op basis van de huidige meetresultaten niet aan de orde. De Westerscheldetunnel blijft voorlopig open en is veilig te gebruiken. 

Reparatie op termijn noodzakelijk

In de afgelopen maanden is veel tijd gestoken in het onderzoeken op welke manier de schade hersteld moet worden. Tal van oplossingsrichtingen zijn onderzocht, van een spreekwoordelijke pleister op de scheur tot het vervangen van het gebroken segment. De enige oplossing voor duurzaam herstel is om over een lengte van 30 meter een nieuwe betonnen ring (inliner) aan te brengen, die de draagkracht van de bestaande segmenten overneemt. De reparatie is complex en duurt daardoor naar de huidige inzichten vier maanden. Dit intensieve project gaat circa 13,5 tot 19,5 miljoen euro kosten. Behalve de kosten voor reparatie, gaat het ook om kosten die gemaakt worden in de voorbereiding, gemiste tolinkomsten en kosten voor verkeersmaatregelen en communicatie. 

Tijd om grondig voor te bereiden

Om de overlast van de afsluiting zoveel mogelijk te beperken wordt de uitvoering tot in de details voorbereid, zodat de kans op tegenvallers tijdens de reparatie zo klein mogelijk is. De N.V. heeft daarom ongeveer 1,5 jaar de tijd nodig om deze reparatie voor te bereiden. Naast de technisch gedetailleerde voorbereiding moet er een overeenkomst komen met een aannemer die het werk uitvoert, er moet een vergunningsprocedure in gang worden gezet met de gemeente Borsele als bevoegd gezag en er wordt in overleg met de omgeving een verkeers- en omgevingsplan opgesteld. Sinds het ontdekken van de schade wordt de Oostbuis continu gemonitord. Door actueel inzicht in de schade is de Westerscheldetunnel veilig te gebruiken in de voorbereidingstijd tot herstel. 

Het plan voor herstel is op 4 oktober gepresenteerd tijdens de Provinciale Staten in de Abdij in Middelburg. Bekijk hier de presentatie: Presentatie herstel betonschade Oostbuis. 

De N.V. Westerscheldetunnel heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een herstelplan voor de eerder ontdekte betonschade in de Oostbuis (richting Borssele) van de Westerscheldetunnel. Zowel van de tijd die nodig is om te repareren, als van de kosten is een inschatting gemaakt. De Oostbuis moet ca. vier maanden dicht voor reparatie. De beoogde kosten worden geschat op een bedrag tussen 13,5 – 19,5 miljoen euro. Wanneer de Oostbuis precies dicht gaat is nog niet bekend. 

Vraag en antwoord

  • Wat is er precies aan de hand?

    Aan het einde van de Oostbuis (richting Borssele) is in de Westerscheldetunnel, aan de bovenzijde, een scheur in het beton gevonden. Deze scheur loopt over meerdere betonnen segmenten van de tunnelringen (één ring bestaat uit acht segmenten). In één van de segmenten is sprake van een breuk. Door experts is na onderzoek bevestigd dat de tunnel veilig is. Reparatie is op termijn wel noodzakelijk en zal plaats vinden in 2026. De verdere details, volgen op een later moment. 

  • Wat is de oorzaak van de schade? 

    Het meest waarschijnlijk scenario is dat een aantal omstandigheden hebben geleid tot de betonschade. Daarin spelen drie belangrijke aspecten een rol: 

    1. De grondlaag op de schadelocatie, die extra veel druk uitoefent op de tunnelbuis. 
    2.  Toepassing van ander materiaal als ringvoegmateriaal bij de bouw van de tunnel, waardoor de tunnelringen grotere krachten moesten opnemen. Het opvangen is niet zonder schade gelukt. 
    3. Onvoldoende wapening in de betreffende segmenten.  
  • Wanneer en hoelang wordt de Oostbuis afgesloten voor de herstelwerkzaamheden? 

    De Oostbuis moet circa vier maanden dicht voor reparatie. De N.V. heeft ongeveer 1,5 jaar de tijd nodig om deze reparatie voor te bereiden. De reparatie zal in 2026 plaatsvinden, om welke periode het precies gaat is nog niet bekend. 

  • Waarom hebben jullie 1,5 jaar de tijd nodig om de reparatie voor te bereiden?

    Om de overlast van de afsluiting zoveel mogelijk te beperken wordt de uitvoering tot in de details voorbereid, zodat de kans op tegenvallers tijdens de reparatie zo klein mogelijk is. Naast de technisch gedetailleerde voorbereiding moet er een overeenkomst komen met een aannemer die het werk uitvoert, er moet een vergunningsprocedure in gang worden gezet met de gemeente Borsele als bevoegd gezag en er wordt in overleg met de omgeving een verkeers- en omgevingsplan opgesteld. 

  • Wat zijn de kosten van de reparatie van de betonschade aan de Oostbuis en door wie worden deze betaald? 

    Dit intensieve en tijdrovende project gaat circa 13,5 tot 19,5 miljoen euro kosten. Hierin zitten, naast de kosten voor reparatie, ook kosten die gemaakt worden in de voorbereiding, gemiste tolinkomsten en de kosten van het verkeersmaatregelen en communicatie. De kosten voor de herstelwerkzaamheden van de Oostbuis worden betaald door de N.V. Westerscheldetunnel.

  • Hebben de kosten van de reparatie invloed op het wel of niet gedeeltelijk tolvrij worden van de Westerscheldetunnel?

    De kosten voor de reparatie hebben geen invloed. De Westerscheldetunnel is vanaf 1 januari 2025 deels tolvrij. Verkeer in de categorieën 1, 2 en 5 (lager dan drie meter) mag vanaf dat moment gratis door de tunnel. 

  • Waarom moet er toch gerepareerd worden als de situatie veilig en stabiel is? 

    Herstel is noodzakelijk om de veiligheid en de levensduur van de Westerscheldetunnel op langere termijn te garanderen. Niets doen is geen optie, omdat de scheur langzaam wel groter wordt. 

  • Kan er op andere locaties in de tunnel ook betonschade ontstaan? 

    De aspecten die hebben geleid tot de betonschade in de Oostbuis gelden alleen voor die specifieke locatie waar de tunnelbuis over gaat naar de vaste toerit. Tijdens het onderzoek zijn geen aanwijzingen voor afwijkingen in de rest van de Oostbuis en in de Westbuis gevonden. 

  • Er wordt gesproken over een verkeers- en omgevingsplan, wat moet ik mij daarbij voorstellen?

    Je kunt je voorstellen dat het afsluiten van de Oostbuis voor vier maanden grote gevolgen heeft voor de omgeving. Wij willen samen met partijen zoals gemeenten, onderwijs, zorg, bedrijfsleven, North Sea Port en het Waterschap kijken hoe we dit zo goed mogelijk met elkaar kunnen opvangen. Om dit goed uit te denken met elkaar is tijd nodig. 

  • Zijn er andere mogelijkheden om de betonschade in de Oostbuis te herstellen met minder overlast? 

    In de afgelopen maanden is veel tijd gestoken in het onderzoeken op welke manier de schade hersteld moet worden. Tal van oplossingsrichtingen zijn onderzocht, van een spreekwoordelijke pleister op de scheur tot het vervangen van het gebroken segment. De enige oplossing is om over een lengte van 30 meter een nieuwe betonnen ring (inliner) aan te brengen, die de draagkracht van de bestaande segmenten overneemt. 

  • Welke maatregelen worden genomen om hinder zoveel mogelijk te beperken?

    In de twaalf weken voor de sluiting van de Oostbuis worden er ’s nachts voorbereidingen getroffen zodat er in de vier maanden sluiting zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden. Welke maatregelen er verder nog genomen kunnen worden moet onderdeel worden van het verkeersplan. 

  • Wat is er de afgelopen periode, nadat bekend werd dat er schade was aan de tunnelbuis, onderzocht? 

    Door middel van inspecties is het schadebeeld vastgesteld. De historische bouwgegevens (‘as built’) zijn bekeken, de uitgevoerde tunnelscans zijn beoordeeld, de huidige toestand en de mate van rondheid van de tunnelringen worden gemonitord en er is onderzoek gedaan naar de bovenliggende grondlagen en de constructie van de Oostbuis.   Daarna is gewerkt aan het plan voor herstel, een indicatieve planning en een kostenraming.  

    We verwijzen je verder graag naar de tijdlijn. Hier vind je terug welke activiteiten wanneer zijn uitgevoerd. 

  • Kan zo’n scheur doorlopen naar de andere buis?

    Dit kan niet. Omdat beide tunnelbuizen los staan van elkaar, is het niet mogelijk dat een breuk in de ene buis kan doorlopen naar de andere buis.

  • Hadden de scheur en breuk eerder ontdekt kunnen worden?

    Doordat de segmenten voorzien zijn van een laag hittewerende bekleding en de scheurvorming / breuk niet direct een lekkage veroorzaakte, is de schade niet eerder ontdekt.

  • Hoe groot is de breuk?

    De breuk is maximaal 1 centimeter breed en loopt over de breedte van het segment, dat is 2 meter.

  • Hoe lang is de scheur?

    De scheur loopt over 15 ringen en is circa 30 meter lang.  

  • Er wordt gesproken over een breuk en soms over een scheur. Wat is eigenlijk het verschil?

    Tunnelbuizen zijn van gewapend beton gemaakt, om de enorme druk op te vangen. Bij een scheur doet het beton nog waarvoor het bedoeld is. Bij een breuk is dit niet het geval, het beton is door de breuk verzwakt. In dit geval betekent het dat de omliggende segmenten de druk moeten opvangen. Doordat het gebroken segment goed ingeklemd wordt door de segmenten in dezelfde ring, maar ook door de omliggende ringen, is de Oostbuis volgens experts stabiel en veilig.

  • Toen er nog niet volledig zicht was op de situatie is besloten om de tunnel open te houden. Moet je niet altijd dichtgaan als er ook maar enige kans is op een onveilige situatie voor de tunnelgebruiker?

    Het afsluiten van de Oostbuis is op basis van de huidige meetresultaten niet aan de orde. De situatie is vanaf het eerste moment beoordeeld als veilig.

We hebben een tijdspad gemaakt om je mee te nemen in welke activiteiten er wanneer zijn uitgevoerd om de situatie te beoordelen.

Bekijk hier de tijdlijn