N.V. Westerscheldetunnel
N.V. Westerscheldetunnel

Beschikbaarheid

Niemand staat graag voor een afgesloten tunnel. Ook wij willen dat de tunnel 24/7 volledig beschikbaar is. Toch ontkomen we er niet aan om de Westerscheldetunnel af en toe af te sluiten vanwege bijvoorbeeld een pechgeval, rommel op de rijbaan of onderhoud. Afgelopen jaar waren beide buizen van de Westerscheldetunnel 97,8% van de tijd beschikbaar voor het verkeer.

Zoals elk jaar zijn pechgevallen de grootste veroorzaker van ongeplande sluitingen. Andere oorzaken voor de sluiting van een tunnelbuis zijn hoogtedetectie (een te hoog voertuig) en ongevallen. Dat laatste komt gelukkig heel weinig voor, maar veroorzaakt vaak wel een langere sluiting van een tunnelbuis (of beide tunnelbuizen).

35 uur dicht door pechgevallen
6 uur dicht door hoogtedetectie
5 uur dicht door ongevallen

Afgelopen jaar waren er een aantal incidenten waarbij de Westerscheldetunnel of de Sluiskiltunnel langere tijd dicht moest.

Kettingbotsing met vier voertuigen in de Oostbuis

Op dinsdag 23 januari rijden rond 16.51 uur drie auto’s en een bestelbus op elkaar in de Oostbuis. Na evaluatie (later die dag) blijkt dat er een breedtetransport door de Oostbuis rijdt. Het verkeer kan er niet goed langs, waardoor er op de linkerbaan een opstopping ontstaat en uiteindelijk een botsing. De calamiteitenknop wordt ingedrukt omdat er lekkende vloeistoffen worden gemeld (mogelijk gevaarlijke vloeistoffen). De Oostbuis is uiteindelijk 1 uur en 54 minuten dicht geweest. De Westbuis 1 uur en 31 minuten (deze werd tijdens het incident gebruikt als veilige buis voor evacuees en aanrijden van de hulpdiensten).

Vrachtwagen met pech in de Zuidbuis

Dinsdagochtend 24 september om 7.17 uur krijgt een zwaarbeladen vrachtwagen een klapband in de Zuidbuis. Tijdens de reparatie van de band blijkt de vrachtwagen olie te lekken en moet deze alsnog geborgen worden door een berger. Ook moet het wegdek gereinigd worden. De Zuidbuis is uiteindelijk 98 minuten afgesloten voor de afhandeling van dit pechgeval. Het verkeer wordt tijdens de sluiting omgeleid via de brug Sluiskil.

Omgevallen frietkar in de Westbuis

Vrijdag 18 oktober om 10.31 uur verliest de bestuurder van een voertuig met een frituuraanhanger de macht over het stuur en rijdt tegen de zijkant van de tunnelwand (barriér) aan. De aanhanger komt op zijn kant terecht en verliest een groot deel van het interieur en vloeistoffen. Het loskoppelen van beide voertuigen, het bergen van de voertuigen en het opruimen van de gelekte vloeistoffen en lading is een tijdrovende klus. De Westbuis is uiteindelijk 2 uur 27 minuten dicht geweest.

Vrachtwagen met ontplofte turbo en lekkende vloeistoffen in de Oostbuis

Op vrijdag 22 november strandt er rond 10.00 uur een vrachtwagen met een ontplofte turbo en flinke lekkage aan benzine in de Oostbuis. Bij lekkende vloeistoffen (brandgevaar) wordt de calamiteitenknop ingedrukt, gaan beide tunnelbuizen dicht en wordt er geëvacueerd. De Oostbuis is in dit geval de incidentbuis en de Westbuis functioneert als veilige buis om mensen naartoe te evacueren en voor het aanrijden van de hulpdiensten. Vanwege de grote schade aan de vrachtwagen duurt de berging lang. Uiteindelijk is de Oostbuis 2 uur en 39 minuten dicht geweest en de Westbuis 54 minuten.

Soms gaat een tunnelbuis even dicht voor een hele bijzondere reden. Op 9, 10 en 11 januari 2024 is de Oostbuis namelijk enkele keren dicht geweest voor het inspecteren en verwijderen van ijspegels. In totaal komt dit neer op een sluiting van 90 minuten verspreid over drie dagen. Wist je dat een kleine ijspegel in de Oostbuis in een paar uur tijd kan uitgroeien tot een pegel van ruim een meter lang? Dat kan gevaarlijke situaties opleveren en dat willen we natuurlijk niet.

Waar ging de Westerscheldetunnel ongepland voor dicht?

Wil je weten waarvoor we nog meer ongepland dicht zijn geweest? Bekijk dan het onderstaande diagram. Onder overig vallen het verwijderen van ijspegels, voetgangers, fietsers en de jaarlijkse doortocht van de Scheldeprijs.