2023: een recordjaar, maar niet zonder zorgen
Afgelopen jaar was het jaar met de meeste passages ooit. Record na record werd gebroken bij de Westerscheldetunnel. Zo was 17 mei 2023 de drukste dag ooit, de eerste week van september de drukste week ooit en mei 2023 de drukste maand ooit. Ook passeerden we voor het eerst de grens van 8 miljoen passanten.
In 2023 is er om precies te zijn 8.247.822 keer gepasseerd bij de Westerscheldetunnel ten opzichte van 7.714.818 keer in 2022. Dat is een groei van 6,9%. Sinds de openstelling in 2003 zijn inmiddels 128,4 miljoen voertuigen gepasseerd.
Bijzonderheden in 2023
- De drukste dag was 17 mei met 32.109 passages
- Op zaterdag 5 augustus passeerde de 125 miljoenste klant de Westerscheldetunnel
- De rustigste dag was 31 december met 7.010 passages
- Op 14 maart was de Westerscheldetunnel 20 jaar open
- De drukste tolvrije dag was zaterdag 9 september met 22.569 passages
- Op donderdag 14 december passeerden de meeste vrachtwagens ooit met 4.288 passages. De Antwerpse Ring was die dag acht uur lang grotendeels afgesloten door een gekantelde vrachtwagen.
Niet zorgenvrij
2023 was ook het jaar waarin we een breuk in de Oostbuis ontdekten en het nieuws van een gedeeltelijk tolvrije tunnel naar buiten kwam. Dat brengt bezorgdheid met zich mee. Voor de betonschade geldt dat de situatie veilig en stabiel is. De verwachting is dat eind Q2 van 2024 bekend is hoe en wanneer de herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd. Over een gedeeltelijk tolvrije Westerscheldetunnel zal in 2024 steeds meer duidelijk worden. Bijvoorbeeld wat de gevolgen zijn voor onze tolgaarders en dochteronderneming Movenience. Ook moeten we nadenken over de indeling van het Tolplein.
Beschikbaarheid
In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Gepland of ongepland. Bijvoorbeeld voor een auto met pech, onderhoud of rommel op de rijbaan. In 2023 waren beide buizen van de Westerscheldetunnel 94,6% van de tijd volledig beschikbaar voor verkeer. Dat is lager dan in 2022 (98,2%), dit heeft te maken met de korte afsluitingen voor het instellen van het tegenverkeer tijdens de nachtwerkzaamheden vanwege de nieuwe verlichting.
Nieuwe verlichting
Dit jaar is de verlichting in de Westerscheldetunnel vervangen door energiezuinige ledlampen. Een omvangrijk project waar ruim drie jaar voorbereiding aan voorafging. In acht weken tijd is de klus geklaard. Met succes, want de reacties op de nieuwe verlichting zijn zeer positief. Het bijzondere aan dit project is dat we dit uit konden voeren, terwijl het verkeer gewoon door de tunnel kon blijven rijden. De werkzaamheden vonden namelijk enkel in de avond en nacht plaats, het verkeersaanbod is dan zo laag dat tegenverkeer ingesteld kan worden. Zo is de overlast tot een minimum beperkt gebleven.
Jaarverslagen
Hieronder vind je onze jaarverslagen van de afgelopen jaren. Deze jaarverslagen bieden wij alleen digitaal aan.
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017