N.V. Westerscheldetunnel Meer WST
Blijf op de hoogte Blijf op de hoogte van de actuele verkeersinformatie

Een kijkje in het kabelkanaal

Kabelkanaal SKT

Er zijn maar weinig mensen die op deze plek komen: het kabelkanaal. Onder het wegdek van de Westerscheldetunnel ligt een soort mini-tunnel met kabels en leidingen voor alle systemen en technische installaties in de tunnel.

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar zit veel techniek in een tunnel. Denk bijvoorbeeld eens aan alle kabels voor de verlichting, ventilatie, communicatiesystemen (luidsprekers/intercoms, matrixborden) en leidingen voor blus- en vuilwater. Alle kabels en leidingen voor die systemen en technische installaties liggen onder het wegdek van de tunnel. In het kabelkanaal.

Tekening Servicemobiel

Als je door de tunnel rijdt, kan het dus voorkomen dat er onder je mensen aan het werk zijn. Het kabelkanaal is net zo lang als de Westerscheldetunnel, ruim 6,6 kilometer. Om niet het hele eind te hoeven lopen en snel ter plekke te zijn voor het onderhoud, rijden er speciale servicemobielen. Een voertuig vervoert twee monteurs en hun materialen.

Deze elektrische wagentjes passen precies tussen de kabelkanalen. Ze hebben geen stuur, want ze worden geleid langs de betonnen randen. Ze kunnen alleen voor- of achteruit.

In 2019 maakte Omroep Zeeland een item over onze servicemobielen.

70 cm breed
1.70 cm hoog
4 servicemobielen in het kabelkanaal van de Westerscheldetunnel
Kabelkanaal SKT

Veiligheid gaat boven alles. Daarom moeten monteurs zich ieder half uur telefonisch melden bij de tunneloperator. Zo weten we precies wie er op welke plek in het kabelkanaal aan het werk is.

Nooduitgang

In een noodsituatie kan het onderhoudspersoneel vluchten via een (vergrendeld) vluchtluik.  Vanuit de technische ruimtes onder het wegdek kunnen ze via het vluchtluik naar de tunnelbuis. Dit luik wordt pas ontgrendeld als de tunnel afgesloten en verkeersvrij is. Je komt namelijk via het luik gelijk op het wegdek in de tunnel.

13 E-kelders In de Westerscheldetunnel
7 E-kelders in de Oostbuis
6 E-kelders in de Westbuis

De technische ruimtes in het kabelkanaal noemen we E-kelders en E-nissen. De E-kelders liggen onderling 500 meter uit elkaar en afwisselend in de Oostbuis en Westbuis.

De installaties in de E-kelders worden gevoed vanaf het 10kV net van de energieleverancier. Transformators zetten de spanning om naar 700 Volt of zelfs 400/230 Volt. Dit is de ‘normale spanning voor het voeden van verlichting, besturing  en communicatieapparatuur.

Kabelkanaal WST
  • Verdeelkasten
  • UPS met accu batterij
  • Besturingsapparatuur en componenten van het glasvezelnetwerk
  • Versterkers voor de tunnelluidsprekers
  • Apparatuur voor de HF installatie (radio, portofoon, C2000)
  • GSM componenten van de providers voor de mobiele telefonie
  • Lokale brandmeldcentrale
  • Compartimenteringsdeur zodat een brand beperkt blijft tot een kleine ruimte

Naast E-kelders zitten er ook E-nissen in het kabelkanaal. Dit zijn er in totaal 65. Deze E-nissen zijn op 400/230 Volt niveau verbonden met de dichtstbijzijnde E-kelder. Via energieverdelers worden elektrische apparaten in de tunnelbuizen, zoals de verlichting, van stroom voorzien. Hierdoor wordt de afstand tussen  voedingspunt en apparatuur kleiner. Zo zijn ook de kabels korter en dus minder dik.

In het diepste gedeelte van de tunnelbuizen, zitten onder het wegdek de middenpompkelders. Deze kelders grenzen aan het kabelkanaal. Er zijn er 4, twee voor elke tunnelbuis.

Middenpompkelder

Een middenpompkelder bestaat uit drie delen:

  1. De waterkelder. Hier wordt water vanaf het wegdek, via de straatkolken en het buizenstelsel, opgevangen. Als het water in deze kelder een bepaald niveau bereikt heeft, wordt dit met pompen door de buizen in het kabelkanaal naar de hoofdpompkelders gepompt. De hoofdpompkelders zitten in de toeritten van de tunnel.
  2. Een deel waar de pompen en besturing staan opgesteld.
  3. De lekwaterkelder. In deze kelder wordt het water verzameld dat in de drainagebuizen terecht is gekomen. De drainageleiding loopt helemaal onder in de tunnelbuis. Lekwater dat in deze leiding terecht is gekomen, wordt naar de lekwaterkelder getransporteerd.

Dit vind je misschien ook wel interessant?

Witte vlekken in de tunnel
Bouw Westerscheldetunnel