24 uur per dag
“De huidige verlichting hangt er al zo’n 20 jaar. Eigenlijk zouden deze lampen pas in 2028 vervangen moeten worden, maar we merken dat bepaalde onderdelen steeds minder verkrijgbaar zijn en dat maakt het soms lastig. Ten opzichte van LED lampen, verbruiken de huidige gigantisch veel energie. Ze branden natuurlijk 24 uur per dag! Waar we nu ongeveer iedere 2,5 jaar zoet zijn met het vervangen van de lampen, gaan de nieuwe straks minimaal 10 jaar mee. Je kunt je voorstellen dat dat ons ontzettend veel gaat besparen. Het is natuurlijk ook een stuk beter voor het milieu, want LED gaat veel langer mee en verbruikt minder energie. Natuurlijk vinden we de klantbeleving van de tunnelverlichting heel belangrijk. Daarom zoeken we naar de optimale combinatie van klantbeleving, duurzaamheid en techniek.”
Testen, testen en nog eens testen
Nieuwe verlichting voor de tunnel uitkiezen, is niet zomaar een ritje naar de Gamma en klaar is Kees. Er moet uitvoerig worden gekeken naar de beste opties, hoe bijvoorbeeld het licht valt, wat de gewenste lichtopbrengst is én dat alles moet uiteraard worden getest. “Begin maart kwamen er tijdens een onderhoudsnacht twee lichtleveranciers langs”, vertelt Hans. “Over een lengte van twee keer 100 meter is nieuwe verlichting opgehangen. Tijdens de onderhoudsnacht in mei zijn de nieuwe lampen aangezet. De nieuwe verlichting wordt een stuk witter dan de oude, die een wat gelere uitstraling heeft. Ook zijn er allerlei metingen uitgevoerd want uiteraard moet de nieuwe verlichting ook aan de geldende normen voldoen. Door een lichtdeskundig bureau is een lichtplan opgesteld zodat we konden kijken of de verlichting van de twee leveranciers daaraan voldeed. Met onze aannemer Westerscheldetunnel Maintenance (WM) hebben we de voor- en nadelen bekeken samen met het kostenplaatje.”
De juiste instellingen
“In september zijn we met één leverancier verder in zee gegaan en hebben we twee type armaturen getest over twee keer 100 meter. Tijdens het testen bleek bij één type de lichtbundel te breed. Oftewel: de wanden in de tunnel waren te veel verlicht naar onze zin. Onze voorkeur gaat daarom uit naar een smalle lichtbundel. Dat betekent minder verlichting aan de tunnelwand, maar ruim voldoende op het wegdek. Tijdens de onderhoudsnacht in november hebben we gekeken naar hoeveel we het licht moeten dimmen. Dat kunnen we allemaal zelf instellen. Een groot voordeel van deze LED lampen is dat er een datasysteem aan gekoppeld is zodat de conditie van de lampen in de gaten gehouden wordt. Zo is heel eenvoudig te zien óf en waar de lichtopbrengst van een lamp onder de norm komt en of er eentje helemaal uit is. Als de kwaliteit van één LED in een armatuur achteruit gaat waardoor hij minder fel brandt, gaan de andere lampen feller branden waardoor we dus niet gelijk het gehele armatuur hoeven te vervangen. Een mooi systeem!”
Voordat alle nieuwe verlichting hangt en kan worden aangezet, moet er eerst nog een andere klus worden geklaard: nieuwe bekabeling leggen voor het datasysteem van de armaturen in beide buizen. Als deze klus klaar is, worden er extra onderhoudsnachten ingepland zodat de verlichting opgehangen kan worden. Als alles volgens plan verloopt, rijden weggebruikers eind 2023 door een nieuw verlichte tunnel.