De volwassenheid van deze systemen is nog in ontwikkeling. Veel fabrikanten raden aan om deze systemen onder bepaalde omstandigheden niet te gebruiken, onder andere in tunnels. Dit omdat de systemen onverwachts kunnen reageren in de tunnel en de bestuurder verrassen door een noodstop te maken. Of en wanneer jouw voertuig op een dergelijke manier reageert bij het passeren van onze tunnels, is mede afhankelijk van merk, type auto en met welke rijhulpsystemen je voertuig is uitgerust.
Waarom je je Adaptive Cruise Control en/of het automatisch remsysteem beter uit kunt zetten in de tunnel
Voor ieders veiligheid adviseren we daarom om de Adaptive Cruise Control en/of het automatisch remsysteem in jouw voertuig uit te schakelen als je de tunnel passeert of contact op te nemen met je dealer. Aan het begin van onze tunnels vind je hiervoor waarschuwingsborden. Voor de ingang van de Westbuis en Oostbuis van de Westerscheldetunnel en de Noordbuis en Zuidbuis van de Sluiskiltunnel staan sinds begin 2021 waarschuwingsborden om je erop te wijzen je ACC (Adaptive Cruise Control) uit te zetten in de tunnel.
Onderzoek
Vanuit de Onderzoeksraad voor de Veiligheid is onderzoek verricht naar de huidige werking van de ADAS-systemen. Dit is vastgelegd in het rapport “Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer”. Hoewel de huidige systemen overwegend tot een toenemende mate van veiligheid leiden, kunnen ze ook onbedoeld leiden tot verkeersonveilige situaties bij verkeerd gebruik of gebruik onder niet ideale omstandigheden.