Dreiging van een gevaarlijke situatie? De calamiteitenknop wordt ingedrukt
Situaties waarbij sprake is van het indrukken van de calamiteitenknop zijn onder andere rookvorming, lekkende vloeistoffen, brand, gevaarlijke stoffen of een spookrijder. Op donderdag 14 november is er door de operator op de calamiteitenknop gedrukt wegens een lekkende vloeistof uit een voertuig met pech in de Westbuis richting Terneuzen.
Beide buizen dicht
Als er een voertuig in de tunnel stil komt te staan met pech, houdt de operator de situatie nauwlettend in de gaten. Na het zien van de vloeistof, die als gevaarlijk werd beschouwd, gingen beide buizen dicht. Later bleek de vloeistof benzine te zijn, reden genoeg om altijd via een streng protocol te handelen om eventuele verdere escalatie, zoals brand, te voorkomen.
De buis die vrij is van gevaar wordt gebruikt als vluchtlocatie voor mensen die zich bevinden in de buis waar eventueel geëvacueerd moet worden. Daarnaast wordt de veilige buis gebruikt door hulpdiensten, zij kunnen via de veilige buis tot dezelfde hoogte rijden en via de dwarsverbinding hulp verlenen waar nodig. Zodra de operator de situatie helder in kaart heeft gebracht wordt er besloten of beide buizen dicht moeten blijven of dat de veilige buis (de buis waar op dat moment niets aan de hand is) weer open kan.
Het pechgeval op donderdag 14 november
De situatie die zich op donderdag 14 november voordeed werd in ongeveer één uur opgelost. Er was geen sprake van personen die geëvacueerd moesten worden. Hierdoor kon de Oostbuis richting Borssele (de veilige buis) na ongeveer een half uur weer open. Nadat het voertuig de tunnel uit was en er geen vloeistof meer op het wegdek lag, ging de Westbuis richting Terneuzen weer open.