Onderhoudsdeskundige Civiele Techniek Dennis Vlassenrood geeft ons een inkijkje wat er allemaal bij deze werkzaamheden komt kijken. “Al vanaf de bouw zien we lekkages in de Westerscheldetunnel,” begint Dennis. “Je herkent ze inmiddels aan de witte vlekken, maar ook op andere plekken in de tunnel zien we lekkages. Op die plekken raakt de hittewerende bekleding, de fendolite, verzadigd met water. We zien dat de stroom water zorgt voor erosie waardoor uiteindelijk de dikte van die brandwerende laag kan afnemen. Alle plekken waar dit het geval is, hebben we in kaart gebracht en herstellen we op basis van een vooraf vastgestelde prioriteit.”
Reparatie
“Met de aannemer en de leverancier hebben we gekeken naar een effectieve manier van repareren.
Dit betekent dat we de hittewerende laag tot op de betonnen elementen verwijderen en de fendolite dan opnieuw in lagen opspuiten tot de vereiste dikte. De wapening kan bij het verwijderen van de fendolite gelukkig blijven zitten.”
Actieve lekkages
Dennis: “Eerst hebben we in beide tunnelbuizen alle lekkages en plekken met duidelijk te weinig fendolite in kaart gebracht. Voor al die locaties hebben we de prioriteit van herstellen aangegeven: zo willen we bijvoorbeeld geen actieve lekkages in de buurt van installaties. Vanwege de brandveiligheid in de tunnel, is de dikte van de fendolite de maatgever of we moeten ingrijpen. De komende jaren lopen we tijdens de onderhoudsnachten de hele lijst na om er zo voor te zorgen dat de dikte van de fendolite overal weer voldoende is. Wat het lastig maakt is dat wanneer we de ene lekkage dichten er een eindje verder weer een nieuwe lekkage ontstaat. Doordat we nu alle lekkages goed in beeld hebben, kunnen we blijven monitoren. Dit betekent overigens niet dat we bij alle plekken die heftig lekken meteen actie ondernemen. Water in de fendolite betekent namelijk niet dat het zijn functie niet meer behoudt. Soms slibben dit soort plekken ook weer dicht en lost het zichzelf op zonder dat er materiaalafname is waar te nemen. De lijst is in ieder geval behoorlijk dynamisch en gelukkig zien we een afname van lekkages sinds de bouw van de tunnel.”
Injecteren, afspuiten en aanbrengen
Tijdens een onderhoudsnacht zijn er drie verschillende groepen op verschillende plaatsen in de tunnel aan het werk aan de hittewerende bekleding. “Er is een groep bezig met het injecteren, een groep met het afspuiten van de fendolite en een groep die de fendolite opnieuw aanbrengt. Dit betekent dat we per lekkage in principe drie onderhoudsnachten nodig hebben, want injecteren, afspuiten en opnieuw aanbrengen gaat niet in één nacht. Dat geeft ook wel de omvang van het hele project aan. Hier zijn we de komende jaren nog zoet mee.”
Eerst drogen
Om te voorkomen dat de nieuw aangebrachte fendolite al gelijk weer verzadigd raakt met lekwater, moeten natte plekken eerst drogen. “Hydrografische scans geven, door de verschillen in warmte en kou, precies aan waar de lekkages zitten. Een lekkage zit altijd op een naad tussen de tunnelelementen. Omdat we de plek van de lekkage weten, kunnen we gericht een middel injecteren dat de naad afdicht. Tijdens een volgende onderhoudsnacht kijken we of het injectiemiddel zijn werk heeft gedaan en de lekkage is gestopt. Is dat niet het geval, dan moeten we de plek eerst opnieuw injecteren,” legt hij uit.
Puur water
Met een hydrojet wordt onder hoge druk water in cirkels tegen de fendolite gespoten. Tot op het beton kan de fendolite weg worden gespoten, waarbij de wapening in tact blijft. “Het afspuiten gebeurt met puur water”, vertelt Dennis. “Het wegdek wordt met een zeil afgedekt om er voor te zorgen dat er geen fendolite in het afvoerwateringssysteem terecht komt. Het water uit de hydrojet wordt opgevangen en afgezogen door een zuigwagen die ter plaatse staat. Na het afspuiten wordt diezelfde nacht een eerste nieuwe laag fendolite aangebracht. Zo zorgen we er voor dat er altijd een brandwerende laag is. In de volgende onderhoudsnacht wordt de vereiste dikte fendolite opgespoten” legt Dennis uit. “En die laagjes moeten ook nog eens handmatig opgespoten worden. Je begrijpt, dat is een hele klus!”